سفارش تبلیغ
صبا ویژن



القدس لنا - غُر و لُند






درباره نویسنده
القدس لنا - غُر و لُند
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
بشنو از نیانه
القدس لنا
غر و لند
گزارشات شهری اصفهان
میراث فرهنگی
سیاسی
استان اصفهان


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
القدس لنا - غُر و لُند

آمار بازدید
بازدید کل :33053
بازدید امروز : 0
 RSS 

   

با یاد دوست

 

هر چی نوشته بودم پرید!

غُرولُندم را خلاصه می کنم در کوتاه ترین جملاتی که یک بغض نوشت تاب به دوش کشیدنشان را دارد!

اول یک شعر تصنعی نیمه کاره که هرگز نتوانستم ادامه اش بدهم، اما امروز بعد از دو سه سال می بینم که هنوز هم حرف های من را در دل خودش حفظ کرده و در این بغض نوشت به کمکم اومده!

چرا پایان نمی آید بر این شب

چرا مرهم نمی بارد بر این تب

چرا بر این سراب ِکوه ِصهیون

بر این ناقوم ِ خون آشام ِ بس دون

نمی تازد درفش سرخ افشا

نمی تابد ذرخش تیغ احیا

بسی فتنه در آشوب ِجهان است

بسی حیله در این گردون نهان است

عنان بگسسته این ابلیس ِ شیطان

عیان بگذشته از تندیس ِ انسان

* * *

و بعد یک پیشنهاد به مسوولین نظام جهموری اسلامی ایران! 

در اعتراض به جنایات و وحشی گری های رژیم غاصب صهیونیستی که در روزهای اخیر با حمله به غزه به اوج خودش رسیده، پیشنهاد می شود از سوی جمهوری اسلامی ایران موضوع توقف صدور نفت به مدت یک هفته با نام اعتصاب صلح در میان کشورهای اسلامی-به عنوان یک اهرم بازدارنده- مطرح بشود.

 بدیهی است در صورت عدم پذیرش این موضوع از جانب سایر کشورهای اسلامی، دولت ایران می تواند به صورت یک جانبه، با خودداری از فروش نفت -حداقل به مدت یک هفته- اعتراض خود را به جنایات اسرائیل و سکوت جوامع ستم پیشه ابراز دارد.

* * *

در این راستا مطالعه ی گزارش روزنامه های امریکایی از تاثیر ایران بر بازار نفت که در 24 اذرماه امسال در روزنامه ی همشهری درج شده خالی از لطف نیست!

همشهری آنلاین - روزنامه‌های آمریکایی نیویورک تایمز و هوستون کرانیکل اخیرا با انتشار گزارش هایی به بررسی شرایط اقتصادی ایران و تاثیر آن بر بازار مهم نفت پرداخته‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی روزنامه همشهری، آنها  نقش ایران بر این بازار را مهمترین برگ برنده ایران در مناقشه هسته ای با غرب خوانده اند.

 نیویورک تایمز معتقد است: توقف صادرات نفت ایران شوک بسیار شدیدی به بازارهای جهانی وارد می‌کند و توقف صادرات نفت ایران حتی در کوتاه مدت ضربه روانی بسیار شدیدی به بازار جهانی وارد خواهد کرد.

 هر چند که دلایل فراوانی را می توان برای رشد بی سابقه بهای نفت برشمرد، اما تحلیلگران نفتی معتقدند، «عامل ترس و نگرانی» از کمبود احتمالی در عرضه نفت یکی از دلایل مهم به شمار می آید.

 نیویورک تایمز می افزاید: هر اقدامی که از جانب ایران برای محروم کردن کشور از درآمدهای نفتی صورت گیرد، به لحاظ سیاسی عواقب سختی برای دولت در پی خواهد داشت. با این حال حتی یک توقف کوتاه مدت صادرات نفتی از سوی ایران نیز ضربه روانی شدیدی به بازار جهانی وارد خواهد کرد و رهبران ایرانی ممکن است اینگونه نتیجه گرفته باشند که آسیب های اقتصادی به اروپا و آمریکا، منافعی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

  به نوشته نیویورک تایمز، روسیه، چین و برخی رهبران اروپایی از این نگرانند که ایران در پاسخ به تهدیدهای آمریکا حتی به صورت موقت، تهدیدهای بالقوه خود را مبنی بر توقف صدور نفت عملی کند.

 روزنامه نیویورک تایمز به قدرت تاثیرگذاری ایران بر بازار نفت اشاره کرده و در ادامه نوشته است: با افزایش قیمت نفت از 27 دلار در آغاز جنگ عراق به حدود 65 دلار در فصل بهار و همچنین افزایش این رقم به 75 دلار در اثر تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران و تداوم درگیری ها در لبنان، قدرت ایران برای رد تهدیدات غرب نیز افزایش یافته است.

 روزنامه هوستون کرانیکل نیز نفت را برگ برنده ایران در پرونده هسته ای می داند و می نویسد: کشورهای غربی نگرانند که مبادا ایران زمانی «کارت نفت» خود را رو کند.

 در حالی که مذاکرات کشورهای غربی با ایران بر سر پرونده هسته ای این کشور همچنان بدون نتیجه  خاصی ادامه دارد، بازار پرنوسان انرژی، ترس این کشورها را نسبت به استفاده ایران از قدرت نفتی اش نگران ساخته است.

 این گزارش می افزاید:  تحلیلگران نگرانند که مبادا روزی ایران خشمگین شود و صادرات نفت خود را قطع کند و یا تنگه هرمز را بر نفت کش ها تنگ سازد. بر اساس این گزارش، تا زمانی که بازارهای جهانی نفت دچار تنگنا و نوسانات شدید هستند، تهران نسبت به درآمدهای بالای نفتی خود مطمئن خواهد بود و در مقابل، کشورهای مصرف کننده نسبت به قطع صادرات نفت ایران، نگران خواهند بود. به گفته تحلیلگران بازار نفت، 15 دلار از سطح کنونی قیمت نفت در اثر تنش  هسته ای ایران به وجود آمده است.

  ایران حدود 2.4 میلیون بشکه در روز نفت صادر می کند و انتظار می رود درآمد نفتی این کشور امسال به 50 میلیارد دلار افزایش یابد. هوستون کرانیکل می افزاید: ایران فقط 3 درصد نفت صادراتی جهان را تامین می کند اما افزایش روزافزون تقاضای نفت به علت رشد بالای اقتصادی چین، هند و خود آمریکا، تقاضا برای نفت کشوری چون ایران را افزایش داده است.

 این گزارش می افزاید: ایران همچنین تنگه حیاتی هرمز را در اختیار دارد. روزانه 15 میلیون بشکه معادل یک پنجم کل نفت تولیدی جهان از تنگه هرمز عبور می کند.

* * *

پ.ن.1. «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» یعنی چه؟

پ.ن.2.گوش کن! ندای «هل من ناصر ینصرنی» محرم امسال از غزه به گوش می رسد!

پ.ن.3. خوشا به حال حسینی ها!

بَدا به حال ما اگر زینبی هم نباشیم!

خدایا! مبادا یزیدی .....  



نویسنده » شقایق صحرایی » ساعت 3:52 صبح روز شنبه 87 دی 14