سفارش تبلیغ
صبا ویژن



میراث فرهنگی - غُر و لُند






درباره نویسنده
میراث فرهنگی - غُر و لُند
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
بشنو از نیانه
القدس لنا
غر و لند
گزارشات شهری اصفهان
میراث فرهنگی
سیاسی
استان اصفهان


عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
میراث فرهنگی - غُر و لُند

آمار بازدید
بازدید کل :33085
بازدید امروز : 12
 RSS 

   

 

 

یک باستان‌شناس:
سال گذشته سردر دروازه‌ی کاخ هزارجریب در عملیات مترو اصفهان تخریب شد

یک باستان‌شناس از تخریب سردر بزرگ دروازه‌ی کاخ هزارجریب در سال 1387 در جریان عملیات گودبرداری مترو اصفهان خبر داد.
علیرضا جعفری‌زند که در نشستی خبری در اصفهان سخن می‌گفت، بیان کرد: در جای‌جای شهر اصفهان، آثار تاریخی ارزشمندی وجود دارند که گاه قدمت آن‌ها به دوران ساسانی می‌رسد؛ ولی ساخت‌وسازهای جدید موجب از بین رفتن بسیاری از این آثار شده‌اند. البته بسیاری از این اتفاق‌ها شبانه رخ می‌دهند.
او با بیان این‌که کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر اصفهان بسیار ناچیز و کم‌رنگ هستند، گفت: حفاری تونل‌های مترو اصفهان، فرصت بسیار خوبی برای کاوش‌های باستان‌شناسی در این شهر بود؛ اما از این فرصت استفاده نکردیم و تمام شواهد خود را از چهارباغ از دست دادیم.
مدرس رشته‌ی باستان‌شناسی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران اظهار کرد: در جریان احداث تونل‌های مترو در شهر تاریخی رم ایتالیا، یک هیأت باستان‌شناسی تمام مدت در محل حفاری‌ها حضور داشت و آثار تاریخی را که در مسیر حفاری قرار داشتند، کشف و شناسایی می‌کرد. حتا برخی آثار کشف‌شده را در دیواره‌های مترو به‌شکل موزه به‌نمایش گذاشتند؛ اما حفاری‌های مترو در اصفهان، بدون حضور باستان‌شناسان در خیابان چهارباغ و مناطق بسیار مهم و حساس انجام شدند.
جعفری‌زند افزود: سال گذشته، سردر بزرگ دروازه‌ی کاخ هزارجریب در کارگاه حفاری مترو در میدان آزادی (دروازه شیراز) کشف شد؛ ولی برای این‌که مترو به کار خود ادامه دهد، این اثر ارزشمند شبانه تخریب شد.



نویسنده » شقایق صحرایی » ساعت 12:58 عصر روز شنبه 88 اردیبهشت 5